Wednesday, November 9, 2011

Objektif Modul @ Module Objective (MO) _Part 03

As-salam semua ^^
Kita sambung jangan tak sambung.. Mari kita teruskan dengan elemen seterusnya dalam penetapan Objektif Modul @ Module Objective (MO) iaitu Condition ^^... Ingat lagi tak posting Chekgu yg sebelum nie???  Jika sedikit terlupa, boleh scroll down & semak posting berkaitan MO Part 01 &0 2 yer.. Apa kata kita recall sikit... Formulasi penetapan MO ...

MO = Action + Condition + Criteria
dimana,  Action =  Verb + Tajuk Modul
 
Bagaimana pula caranya kita nak tentukan elemen Condition yer? Dengan menjawab persoalan berikut,  elemen Condition boleh dikenalpasti  :

1. Apakah Tool, Equipment & Materials (TEM) yg digunakan untuk menjalankan task@steps dalam modul berkaitan?
2. Apakah persekitaran yang menggalakkan perlaksanaan berkesan task@steps tersebut?

Di mana persekitaran membawa maksud sumber organisasi/latihan yang terlibat untuk pelaksanaan tugas atau kerja berkenaan seperti personel di organisasi yang menjadi aset penting pelaksanaan task@steps modul (merujuk CoS), kemudahan latihan terlibat, mesin/peralatan/bahan, dokumentasi dan sebagainya..

Kita masih menggunakan CoS Modul 09 Program VTO dan Task Profiles (rujuk posting MO Part 02) sebagai contoh..  Dengan ini dapat disimpulkan bahawa :

Formula  Condition = Using + Tool, Equipment & Materials (TEM) yang disenaraikan di Task Profile kesemua tasks yang terdapat dalam modul tersebut.

TEM yang dipetik dari Task Profile 03.01 & 03.02

Mana2 TEM yang diulang senarai pada Task Profile lain pada modul berkaitan, tidak perlu disenaraikan berulang kali pada Condition.. Seolah-olah kita sedang meng'cluster'kan semua TEM pada semua Task Profile yang diperlukan untuk melaksanakan modul berkenaan.

Selain dari yg disenaraikan, kenalpasti juga sumber2 organisasi/latihan khusus yg diperlukan untuk memastikan tugasan/kerja/latihan (Action) modul ini dapat dilaksanakan/ disampaikan dgn berkesan..

Sebagai contoh, untuk Deliver Teaching Techniques, TEM yg dibulatkan hijau boleh dispesifikkan lagi kepada :

Venue (Facilities) >>   audio visual aids
Reference material >>> presentation templates, user manual (S.O.P)


Oleh itu, bagi kes Modul 09 ini ...

Condition = Using session plan, training resources, training aids, teaching and learning resources, presentation templates, user manual, audio visual aids and list of candidate.

Ermmm...siap sudah elemen Condition... ini bermakna Chekgu belum sentuh 1 sahaja lagi elemen iaitu Criteria dalam usaha kita nak melengkapkan pernyataan MO ni yer... Jika diizinkanNya, insyaAllah kita berjumpa lagi di posting akan datang .. jumpa lagi!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
hostgator coupon