Saturday, October 22, 2011

Pelajaran (The Lesson)

Chekgu nak berkongsi tentang Pelajaran @ Lesson..
Chekgu2 semua tentu arif tentang Lesson nie kan? Apa ciri-ciri sesuatu Lesson.. Kandungan sesuatu Lesson.. Kandungan merujuk kpd apa yg chekgu sampaikan semasa sesi pengajarannya.. Kandungan Lesson tue pula perlulah menjurus kpd ciri-ciri yg perlu ada pada sesuatu Lesson.. Cer tengok rajah di bawah untuk ciri-ciri tersebut..




1. Bersatu (Unity)
Lengkap isi kandungannya. Iaitu merangkumi semua elemen teori/amali task2 yang berkaitan dengan tajuk Lesson tersebut. Kandungan Lesson perlu bertepatan dengan tahap kemahiran Program/Kursus yg dijalankan.

Setelah keseluruhan kandungan Lesson disampaikan, pengajar perlu pastikan terdapat 'hasil' pembelajaran yang boleh diukur (menjurus kepasa Aims).

2. Mengandungi Unsur Baru (New Elements) 
Bukan bermaksud unsur-unsur seperti api, air, tanah tu yer! huhu.. Unsur di sini bermaksud teori, prinsip, kemahiran atau teknologi terbaru yg berkaitan dengan tajuk Lesson. Contohnya, kalau dulu chekgu Pedagogy mengajar gunakan kertas majung + marker, hari ini chekgu VTO boleh perkenalkan alat bantuan mengajar seperti e-Learning Modules/Content, Simulation Software, Multimedia Video, Power Point Presentation, Model dan bermacam-macam lagi.

3. Berkait dgn Pelajaran Lain (Related to Other Lesson)
Pernah tengok drama bersiri? Nur Kasih.. Nora Elena.. Tahajud Cinta.. mcm2 drama lagi ada kan skrg nie.. Lazimnya apakah yg dipaparkan sebelum & selepas sesuatu jalan cerita siri drama tersebut ditayangkan? ermm.. ada ditunjukkan barisan pelakon.. sorotan/sedutan cerita siri yg lepas.. baru disusuli dgn jalan cerita siri pada hari ini.. bila dah dekat2 nak abis masa, ditayangkan pula sorotan jalan cerita siri yg akan datang.. 


Begitu jugalah yg seharusnya berlaku apabila chekgu mengajar. Perlu dikaitkan dengan pelajaran yang lalu. Apa kepentingan pelajaran yg lalu dgn pelajaran hari ini & akan datang.. Pengajar Kemahiran memang tak boleh lari dari menggunakan pendekatan 4 steps pattern dalam sesi pengajaran.. Antara kriteria yg dinilai semasa fasa (step) Penyampaian ialah 'mengulangkaji pelajaran yg lepas dan kaitkan dgn pelajaran yg akan diajar'..

Chekgu2 dah boring ker? hehe.. sat jer lagi yer.. 3 point jer lagik.. lagu nie dlm kelas Chekgu dah suruh pelatih jogging setempat.. hehe cer cuba.. kot2 leh cerah sikit mata tu nooo ^^ ..

4.  Skop Kandungan yang Munasabah (Reasonable in Scope)
Lesson yg disampaikan tu perlulah sesuai yg tempoh masa yg diperuntukkan.. Kadang2 kandungan terlalu banyak tetapi masa x cukup.. chekgu x boleh nak jelaskan dgn pjg lebar.. aktiviti pengajaran pun menjadi terhad dok nak kejar masa..Yang penting isi kandungan kena mencukupi & mampu mencabar minda pelatih..

5.  Aktiviti yg Sesuai ( Suitable Activities)
Berbeza dengan Pensyarah, seorang Pengajar Kemahiran perlu mempelbagaikan kaedah penyampaian dengan menyediakan aktiviti2 yg bersesuaian dgn kandungan Lesson.. Aktiviti yg sesuai bagi pelatih sama pentingnya dgn penyampaian yg dilaksanakan oleh pengajar...

6. Kesempurnaan yg Boleh Diukur oleh Pelatih (Measurable Accomplishment by the Trainees)
Merujuk kpd objektif (aims), pengajar perlu pastikan pelatih telah mencapai semua objektif Lesson sebelum beralih ke Lesson seterusnya.. Objektif merupakan sesuatu pencapaian yg boleh dinilai @ diukur oleh pengajar & pelatih itu sendiri.. Sebab tue chekgu perlu menyemak dari masa ke semasa samada pelatih telah faham atau mahir dalam keseluruhan aims & kandungan Lesson teori/amali yg disampaikan.. Jika ya, bolehlah beralih ke Lesson seterusnya..

Sekian ^^ 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
hostgator coupon